Ketika Nabi Musa Menampar Malaikat Maut




Dari Abu Hurairah ra berkata, Rasulullah SAW bersabda : suatu hari Malaikat Maut diutuskan oleh Allah kepada Nabi Mus AS, ketika menemuinya dalam penyamaran bentuk manusia, malaikat maut berkata, “penuhilah panggilan Tuhanmu”

Mendengar berita tersebut Nabi Musa as, menamparkannya hingga kedua mata malaikat maut itu buta. Maka malaikat maut kembali kepada Allah dan berkata, “Engkau mengutusku kepad hamba-Mu yang tidak ingin mati.”

Maka Allah menyembuhkan mata malaikat tadi lalu berfirman, “Kembalilah kepadanya dan katakan kepada Musa agar dia meletakkan tangannya diatas punggung seekor lembu jantan. Yang bermaksud setiap bulu lembu yang ditutupi oleh tangannya itu mewakili umurnya setiap tahun !”

Nabi Musa as. Bertanya : “wahai Tuhanku. Setelah itu apa ?

Allah berfirman, “Kematian.”

Maka Nabi Musa as. Berkata, “Sekarang waktunya.”

Kemudian Nabi Musa memohon kepada Allah agar mendekatkannya dengan tanah yang suci (Al-Muqaddas) dalam jarak sejauh lemparan batu. Abu Hurairah berkata, Rasulullah SAW bersabda “Seandainya aku disana niscaya aku tunjukkan kuburnya kepada kalian yang berada disisi jalan di dataran berpasir merah yang bergelombang.” 

sumber : Islampos

Komentar

Postingan Populer